Ve středu 20. listopadu začíná FIGURAMA 24
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Výstava FIGURAMA 24 proběhne ve dnech 20. listopadu – 6. prosince 2024 v prostorách kreslírny a chodeb prvního a druhého patra budovy Fakulty umění Ostravské univerzity (budova P - Podlahova 3, Ostrava-Mariánské Hory). Srdečně zveme na vernisáž 20. listopadu 2024 v 15:30. Je zde představen široký výběr studentských kreseb z účastnických uměleckých vysokých škol z České republiky, Slovenska a Polska. Figurama je mezinárodní projekt zaměřený na figurální tvorbu (kresba, malba, socha), který si klade za cíl mapovat a porovnávat přístup k ztvárnění lidského těla na jednotlivých participujících vysokých uměleckých školách.
Figurama však plní i další důležitý úkol, a to vést studenty k pochopení, že kresba, včetně té figurální, je nepostradatelnou součástí většiny uměleckých oborů i v dnešní době. Učí je novému způsobu vnímání lidského těla, podporuje jejich tvarovou zásobu, kresebné dovednosti a pomáhá rozvíjet jejich myšlení a kreativitu. Projekt Figurama každoročně zahrnuje cyklus výstav doprovázených rozsáhlým katalogem, který zároveň slouží jako výukový materiál. Výstavy v rámci projektu jsou organizovány jak samotným organizátorem projektu, tak jednotlivými participujícími vysokými školami ve svých městech.
Součástí projektu FIGURAMA 24, hostujícího na FU OU, jsou přednášky Michala Jelínka, Martina Schwartze a Radka Petříčka, udílení cen Egona Schieleho a workshop Figurální kresby Borise Jirků, které se uskuteční v prostorách Fakulty umění ve dnech 20. až 22. listopadu.
„Nesmíme však zapomínat, že kresba je médium – prostředek. Neexistuje žádný věrný, objektivní přepis reality, tedy ani lidské figury. Abychom kresbu figury pochopili, je třeba ovládnout vizuální jazyk. Podklad, formát, rám a rámec, měřítko zobrazovaného, a pak perspektivní způsob výstavby prostoru, stínování a šrafuru. Viděný a kreslený obraz figury prochází mnohem složitějšími a hůře vysvětlitelnými síty než fotografický obraz. Pracuje s okem, myslí, výtvarnou zkušeností, pamětí, intuicí a motorikou ruky. Při figurální kresbě také vznikají zvláštní, „bezdotykové“ relace mezi modelem a autorem. Často mě napadá, proč se lidé chtějí učit kreslit nahé lidské tělo. Nejde jim většinou pouze o kreslířskou dovednost. Chtějí se dotknout bez doteku, chybí jim lidský dotek a prostřednictvím kreslení se tento dotek, možná virtuálně, uskutečňuje. Nebo se snaží nalézt sebe prostřednictvím modelu.“ Daniel Balabán
Zveřejněno / aktualizováno: 15. 11. 2024